Nemrég kölcsön kaptam GARY CHAPMAN &
ROSS CAMPBELL Gyerekekre hangolva - A gyerekek öt szeretetnyelve című könyvét. Egy óvó
néni ajánlotta a figyelmembe és megkért olvassam el. Szívesen fogadtam az
ajánlatát és nekiláttam. Még nem értem a könyv olvasásának végére, de az eddig
elolvasottakkal annyira tudtam azonosulni, hogy arra gondoltam mielőbb
megosztom másokkal is, azokat a fontos információkat a gyerekekről (és nem
csak), amelyeknek a birtokába jutottam a könyv olvasása során. Igazából nem
csak a gyerekekről tudtam meg többet, hanem kicsit az önismeretem is
gyarapodott általa és világossá vált az a dolog, hogy miért van az, hogyha
valaki nem érzi a szeretetünket, esetleg mi miért nem érezzük mások szeretetét,
holott az létezik.
Úgy gondolom, hogy ennek felismerése nagyon
fontos mindenki számára és egy olyan téma, amely a mindennapi életünk része.
Nem szeretném elemezni az egész könyvet, viszont
jelentős gondolatokat szeretnék kiragadni belőle, amely talán felkelti a
kíváncsiságotokat a könyv elolvasása iránt.
A
szerzőpáros szerint "minden
gyermek - és felnőtt - alapvetően öt kommunikációs csatorna egyikén fejezi ki
és fogadja be a szeretetet. Hiába halmozzuk el például gyermekünket
ajándékokkal, ha ő arra vágyik, hogy leüljünk vele játszani. Csak akkor fogja
igazán érezni szeretetünket, ha felismerjük és beszéljük a számára legérthetőbb
szeretetnyelvet."
A szeretet szükségletét egy üzemanyagtankhoz
hasonlítják, amely megtöltése szeretettel, a mi feladatunk. "Úgy tölthetjük meg gyermekünk
érzelmi tankját, ha az ő szeretetnyelvén beszélünk. Ha érzi, hogy szeretjük,
sokkal könnyebben tudjuk fegyelmezni és nevelni, mint ha érzelmi szükségletei
betöltetlenül maradnak." Ami
kiemelten fontos, hogy a szeretet, amellyel megtöltjük a gyerek érzelmi tankját
feltétel nélküli szeretet kell legyen.
Az alábbiakban pár mondatban szeretném bemutatni
az említett öt szeretetnyelvet.
1. Szeretetnyelv: TESTI ÉRINTÉS
Vannak gyerekek, akik akkor érzik leginkább
szeretetünket, ha fizikailag megérintjük őket, ha testi kontaktust létesítünk
velük. A gyerek korának előrehaladtával nem szűnik meg ez a fajta igénye,
hanem átalakul, például a csecsemők esetén a dédelgetés, puszilgatás, ölbe
vevés stb. jelenti a fizikai kontaktust, kisiskolás korban már a a testi
érintés elsődleges forrása a játék: kosárlabda, futball, birkózás, stb.,
továbbá hajsimítás, hátba veregetés karjának, vállának a megérintése.
Tévhit az, hogy csak a lányoknak van szükségük a testi érintésre " mindkét
nemnek egyforma szüksége van a szeretet kifejezésének fizikai
megnyilvánulására."
2. Szeretetnyelv: ELISMERŐ
SZAVAK
A szavaknak hatalma van és a gyengéd, dicsérő,
bátorító, útmutatást adó szavak sok gyerek esetében egyenlők a szeretetünk
kifejezésével. Ennek fordítottja is igaz: a pillanatnyi indulatokból fakadó
bántó szavak alapjaiban rendíthetik meg a gyermekünk önértékelését.
Ha gyermekünk elsődleges szeretetnyelve a szóbeli megerősítés
óvakodjunk attól, hogy bármilyen hátsó szándék is fűződjön szeretetünk
kifejezéséhez pl. "Nagyon szeretlek..., megtennél nekem egy
szívességet?""
3. Szeretetnyelv: MINŐSÉGI IDŐ
"A minőségi idő lényege nem maga a
tevékenység, hanem az együttlét." Mivel napjainkban egyre több külső hatás (tv, internet stb.) éri
gyerekünket, ezért sokat jelent a rájuk fordított figyelem és az együtt töltött
idő. Az együtt töltött idő lehetőség arra, hogy jobban megismerjük gyerekünket
és gondolatokat, érzelmeket osszunk meg vele. Fontos, a mai rohanó világban,
hogy beütemezzük napi teendőinkbe a gyerekünkkel töltött időt is.
4. Szeretetnyelv:
AJÁNDÉKOZÁS
"Az ajándék a
szeretet kézzelfogható kifejezése." Fontos különbséget tenni az
ajándék és a fizetség között. Ha az "ajándék"-ért cserébe bármilyen
cselekvést, viselkedést várunk el, már nem ajándékból beszélünk, hanem
fizetségről, megvesztegetésről. "Az
igazi ajándékot nem a mérete és az értéke teszi, hanem a szeretet, amit
kifejez." Arra viszont
oda kell figyeljünk, hogy az ajándékozás ne váltsa fel a szeretetnyelvek
gyakorlását. Ne halmozzuk el gyerekünket ajándékokkal a saját jelenlétünk
ajándéka helyett! A játékok kiválasztásánál figyelnünk kell arra, hogy a játék
hasznos és értelmes időtöltést nyújtson. Inkább hasznos, mint sok játékot
vásároljunk!
5. Szeretetnyelv: SZÍVESSÉGEK
"Sokak számára a szolgálatkészség cselekedetei jelentik a
szeretetet." a felelősségvállalás megtanulásánál a szülők szolgálatkészsége
mintaértékű, azonban vigyáznunk kell, hogy ne manipuláljunk a szívességeinkkel
és ne tegyünk meg mindent helyettük, mert akkor önállótlanná válnak. Ezt úgy
kerülhetjük el, ha a szolgálatkészségünket az életkorához igazítjuk.
Szolgálatkészségünk által megtaníthatjuk saját magukat és másokat szolgálni.
Bátorítanunk kell, arra, hogy merje kibontakoztatni saját képességeit és adottságait.
"A szerető szolgálat
sohasem rabszolgaság." A belső vágy motiválja a szolgálatkészséget.
Minden gyereknek szüksége van arra, hogy
szeretetünket mind az öt szeretetnyelven közvetítsük, azonban egyénileg
változik, hogy mely az elsődleges szeretetnyelv, amely a
leghatékonyabban juttatja a gyerekünk tudtádra a kifejezett
szeretetünket. Ezért fontos, hogy felfedezzük, azt, hogy melyik a gyermekünk
elsődleges szeretetnyelve.
Az
elkövetkező napokban olvashatjátok tovább a könyvízelítőt arról, hogy hogyan fedezzük fel gyermekünk
elsődleges szeretetnyelvét.
Forrás: GARY CHAPMAN&ROSS CAMPBELL Gyerekekre
hangolva - A gyerekek öt szeretetnyelve, Harmat kiadó, Budapest, 2010
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése